Amsterdam | Gepubliceerd op: 29 oktober 2013
Pitch
#Smartenergy Accelerator biedt extra financieringskansen en internationaal vervolgprogramma. @rockstartaccel http://pr.co/p/001cvt
Samenvatting
Rockstart Accelerator biedt energie en technologie gerelateerde startups een startfinanciering van €20.000,-- en een internationaal programma: Rockstart Accelerator Smart Energy voor een snelle, succesvolle start. Het programma start in januari 2014 en speelt in op het potentieel aan verandering in de nog vrij traditionele energie sector. Startups kunnen zich inschrijven t/m donderdag 31 oktober. Het programma heeft internationale belangstelling: zie artikelen in Guardian en GigaOM

Tot en met aanstaande donderdag 31 oktober kunnen startups zich inschrijven voor Rockstart Accelerator Smart Energy programma. Uit de inschrijvingen worden de 10 beste (internationale) startups geselecteerd. Zij ontvangen een financiering van €20.000,-- zodat zij zich volledig kunnen richten op het ontwikkelen van hun startup gedurende dit programma. De eerste 100 dagen zijn gericht op het versneld aanscherpen, opbouwen, uitbreiden en financieren van hun bedrijf en propositie.

Uniek internationaal vervolgprogramma na Demo Day

Veel accelerator programma’s stoppen met hun programma na Demo Day, waar de startups pitchen voor een grote groep investeerders, media en sector leaders. Rockstart biedt een optioneel programma: na de investeerders pitch op Demo Day biedt Rockstart Accelerator nog een vervolg programma aan. De interesse wekken van investeerders is één ding, maar het sluiten van de juiste financieringsstructuur en het aan gaan van strategische samenwerking kan cruciaal zijn voor de toekomst van de startups in een complexe sector zoals de energiesector. Na deze voorbereiding zijn de CEO’s klaar om zich te oriënteren op internationale mogelijkheden gedurende de verschillende korte werkbezoeken.

Bewezen succes van Tech Accelerator programs & Silicon Valley

Accelerator programma’s zijn een begrip in de tech startup scene en hebben bewezen dat zij de overlevingskansen van startups vergroten. De pioniers hiervan zijn TechStars en Y Combinator. Rockstart Accelerator heeft het Smart Energy programma voor de energiesector ontwikkeld na twee succesvolle Tech accelerator programma’s, gericht op Web & Mobile startups. De energiebranche biedt geen centrale plek waar de industrie samenkomt, zoals ‘sillicon valley’, maar wel veel interessante projecten en interessante marktontwikkelingen.

Verschillende ontwikkelingen per regio

De karakteristieken van de internationale energie markt verschillen van regio tot regio, maar ze hebben een ding gemeen: ze zijn op zoek naar oplossing voor de transitie naar een decentraal slimmer energie systeem, gebaseerd op hernieuwbare energie. Bijvoorbeeld de solar incubator in Silicon Valley of het Gotland smart grid project. En veel kansen op de Duitse en de Japanse markt. Markten die voor een grote uitdaging staan, nu ze versneld onafhankelijk van nucleare energie willen worden. De CEO’s van de startups nemen deel aan verschillende korte trips naar projecten die voor hun startup relevant zijn om daar hun bedrijf te pitchen bij internationale investeerder en potentiele partners. De definitieve locaties worden daarom vastgesteld nadat de 10 geselecteerde startups bekend zijn.

Eenvoudig inschrijven t/m 31 oktober

Smart Energy Startups kunnen zich tot en met 31 oktober inschrijven voor dit programma. Startups hoeven geen uitgebreid business plan of technische omschriijving aan te leveren voor de eerste ronde van inschrijving. Het gaat in eerste instantie om de visie en de ambitie van het team. Tijdens de eerste selectie benadert Rockstart met haar de 50+ mentoren de top 50 startups voor meer tekst en uitleg. De beste 20 deelnemers worden uitgenodigd voor de selectiedagen eind november.

Partners van dit programma zijn het Amsterdams investeringsfonds (AIF), Stichting Doen, Alliander, Nuon, Accenture en SmartCity Amsterdam.

Citaten
Wij hebben een shortlist met mogelijke hotspots voor de internationale bezoeken maar pas als we weten welke 10 startups deelnemen selecteren we de definitieve locaties. Net als de rest van het programma passen we dit zoveel mogelijk aan op deze startups.

— Yme Bosma - Program Director